سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ردیاب گاز اکسیژن

اکسیژن برای زندگی ضروری است، غلظت اکسیژن (O2) کمتر یا بیشتر از سطح معمولی جو اثرات خطرناکی بر سلامتی دارد. میزان اکسیژن استاندارد موجود در جو شامل 20.9 درصد است. وقتی این میزان به کمتر از 19 درصد در حجم می‌رسد، اکسیژن کم می‌شود و وقتی به زیر 16 درصد بر حجم می‌رسد، برای انسان خطرناک است. بنابراین کنترل غلظت اکسیژن با یک آشکارساز اکسیژن برای ایمن نگه داشتن کارگران ضروری است.

جدول زیر تاثیر اکسیژن بروی انسان را نشان میدهد

 

میزان سطح اکسیژن

تاثیر آن بر انسان

کمتر از 5 درصد

نفس زدن و حرکات تشنجی در انسان اتفاق می افتد

    6 تا 8 درصد

موجب مرگ انسان در هشت دقیقه

تا 10 درصد

    8 هماهنگی اعضای بدن کاهش می یابد و ناتوانی در حرکت و تهوع و استفراغ

10 الی 12 درصد

حرکت  فرد مختل و ضربان قلب افزایش می یابد

12 الی 15 درصد

اختلالات تنفس

15 الی 19 درصد

مشکل ریه و قلب

19.5 درصد

مینیموم سطح ایمنی بدن

21 درصد

اکسیژن نرمال قلب

23.5 درصد

ماکزیموم سطح اکسیژن

 

 

آشکارساز گاز اکسیژن معمولا برای جلوگیری از خطر بی اکسیژنی برای کارگران استفاده شود. کاهش اکسیژن می تواند در بسیاری از محیط های کاری مانند آزمایشگاه ها، بیمارستان ها، و تولیدات مواد غذایی و غیره اتفاق بیفتد. به عنوان مثال استفاده از گازهای بی اثر (نیتروژن، هلیوم، آرگون یا دی اکسید کربن) در دانشگاه ها، آزمایشگاه ها، مراکز تحقیقاتی باعث جابجایی اکسیژن و کاهش غلظت اکسیژن می شود. . همچنین کار در فضاهای محدود (فضای خزنده، فاضلاب، مخازن، زیرزمین و غیره) نیز می تواند خطرناک باشد زیرا غلظت اکسیژن ممکن است به دلایل مختلفی کاهش یابد که در زیر ذکر شده است:

 

احتراق اکسیژن مصرف می کند، به عنوان مثال، موتور احتراقی در زیر زمین ممکن است اکسیژن را مصرف کند و مونوکسید کربن را پشت سر بگذارد.
خوردگی غلظت اکسیژن را کاهش می دهد، به عنوان مثال در تونل ها، فاضلاب ها و سایر تاسیسات زیرزمینی ممکن است در نتیجه واکنش های بیولوژیکی گازهای انفجاری و سمی ایجاد شده باشد.
مصرف اکسیژن به دلیل تنفس در مناطق متراکم.

 

برای دریافت مشاوره و قیمت دتکتور گاز اکسیژن با ما تماس بگیرید

 

صنایع مختلف از گازهای مختلفی استفاده می‌کنند که سبک‌تر یا سنگین‌تر از هوا هستند که ممکن است هنگام نشت منجر به تجمع در حفره‌های مختلف شود. برای نظارت بر غلظت اکسیژن، دانستن اینکه کدام گاز می تواند اکسیژن را جابجا کند، مهم است. برای تشخیص صحیح، ردیاب اکسیژن باید در جایی قرار گیرد که گاز بتواند جمع شود. لازم به یادآوری است که دی اکسید کربن علاوه بر جابجایی اکسیژن، سمی است. از این رو در برخی موارد باید از دتکتورهای سمی دیگر همراه با آشکارسازهای اکسیژن استفاده شود.

 

غلظت بالای اکسیژن نیز خطرناک است. خطر آتش سوزی با افزایش غلظت اکسیژن در هوا افزایش می یابد. همه گازها یا مواد قابل احتراق در غلظت بالای اکسیژن نسبت به اشتعال پذیری معمولی قابل اشتعال خواهند بود. استنشاق غلظت بالای اکسیژن در طول زمان می تواند برای همه موجودات مضر باشد.